Nabídka volitelných seminářů pro školní rok 2017/2018

Žáci tříd 3. A, 3. B, 7. A8

V souladu s učebním plánem gymnázia si povinně zvolíte třetí a čtvrtý volitelný předmět, které budete navštěvovat v posledním ročníku gymnázia. Oba předměty budou tříhodinové. Semináře, které již navštěvujete, budou ve čtvrtém ročníku tříhodinové! Není možná volba stejných seminářů ve třetím a čtvrtém ročníku. Každý žák musí mít čtyři různé volitelné předměty.

V posledním ročníku nebudete mít předměty: fyzika, biologie, chemie.

Obsahem profilové části maturitní zkoušky z předmětů – (matematika, fyzika, chemie, biologie, základy spol. věd, dějepis, zeměpis, estetika a další cizí jazyk) je určitá část učiva příslušných volitelných předmětů.

V rámci společné nebo profilové části maturitní zkoušky musíte vykonat zkoušku z cizího jazyka.

Volbu proveďte uváženě tak, abyste se dobře připravili k maturitní zkoušce a na VŠ. Součástí volitelných předmětů je vypracování a obhájení seminární práce.

O požadavcích k přijímacím zkouškám na VŠ se můžete informovat u výchovného poradce.

Termín odevzdání přihlášek: 2. února 2017 (přihlášku obdržíte během ledna)

Předkládáme Vám stručnou charakteristiku volitelných předmětů, ze kterých můžete vybírat

1.    Seminář a cvičení z fyziky – FS

  • cílem semináře je příprava k maturitě, přehled, prohloubení a procvičení středoškolské fyziky s důrazem na vzájemnou souvislost různých oblastí fyziky a příbuzných oborů
  • příprava k přijímacím zkouškám na VŠ
  • řešení složitějších fyzikálních úloh, vypracování testů podobných testům na VŠ
  • využití Internetu ve vhodných případech

2.    Seminář a cvičení z chemie – ChS

  • prohloubení a procvičování učiva z chemie obecné, anorganické, organické, analytické a biochemie
  • práce s odbornou a cizojazyčnou literaturou
  • práce na PC, informace z Internetu
  • příprava na maturitní zkoušku a přij. zkoušky na VŠ
  • praktické dovednosti v chemické laboratoři

3.    Seminář a cvičení z matematiky – MS

  • procvičení a prohloubení učiva matematiky ze základních hodin na vyšším gymnáziu s hlavním důrazem na přípravu ke společné (písemné) části maturity z matematiky
  • náplní učiva mj. úpravy výrazů, řešení všech typů rovnic a nerovnic, grafy funkcí, goniometrie a další
  • procvičení příkladů z přijímacích zkoušek na VŠ

4.    Seminář z geografie a geologie - GeS

  • tematická návaznost na předmět Geografie a geologie, procvičování a prohloubení znalostí a především praktických dovedností a souvislostí mezi fyzickou, humánní (socioekonomickou) a regionální geografií
  • praktická příprava nejen k maturitě, ale hlavně k přijímacím zkouškám a k samotnému studiu na vysokých školách geografického, kartografického a ekonomického zaměření či ke studiu na fakultách sociálních věd (žurnalistika, politologie, mezinárodní vztahy, místní a regionální správa a rozvoj, environmentální studia ad.); všeobecný přírodní, kulturní a politický přehled
  • samostatná práce s odbornou literaturou, atlasy a zejména s internetovými zdroji, datovými a mapovými podklady (světové geografické databáze, Český statistický úřad, veřejné mapové portály aj.), analýza a interpretace dat v souvislostech, aktivní řešení problémů
  • využití obrázků, schémat, grafů; dokumentů, studentských referátů, moderované diskuse; aktivní obhajoba seminární práce vs. její oponentura

5.    Informačně technologický základ – ITZ (k nové maturitní zkoušce)

  • Informace a informační zdroje – práce s informacemi; informace a metainformace
    - druhy informačních zdrojů; relevance a kvalita informačních zdrojů
    - etické a právní normy při práci s informacemi, ochrana autorských práv
    - ergonomie a hygiena práce s PC, ICT pro osoby s handicapem
  • Hardware   – komponenty počítače a jejich funkce, digitální záznam informací
    - periferní zařízení
    - práce s počítačem a periferními zařízeními
    - využití počítače v propojení s dalšími zařízeními (digitální fotoaparát, mobil apod.)
  • Software    – principy operačních systémů
    - práce v operačním systému
    - práce s daty
    - druhy operačních systémů, aplikační programy a jejich typy
    - programovací jazyky
    - bezpečnostní pravidla při používání počítače (aktualizace operačního systému
    a aplikací, ochrana proti virům apod.)
  • Počítačové sítě – orientace v principech, možnostech a praktickém využití počítačových sítí
    a sítí GSM
    - internet, komunikace, automatická aktualizace, antivirové zabezpečení

6.    Seminář z latiny – LaS – základy

  • seminář je vhodný pro žáky, kteří chtějí studovat lékařství a humanitní obory na VŠ
  • základy latinského tvarosloví, konjugace, deklinace substantiv a adjektiv
  • stupňování přídavných jmen, číslovky základní a řadové, adverbia – akuzativ s infinitivem a nominativ s infinitivem
  • výklad římských reálií, antika
  • cizí slova, jejich původ v latině, latinské citáty, výroky

7.    Estetický seminář – EsS

  • dějiny umění – umění jako obraz své doby
  • dějiny hudby
  • hudební teorie a terminologie, poslech děl, zařazení, rozbor
  • architektura a krajina, prostředí života
  • evropská výtvarná kultura a mimoevropské umění – regionální umění
  • absolvování semináře je nezbytné pro maturitu z profilového předmětu Estetická výchova
  • seminář je vhodný pro žáky, kteří se budou hlásit na umělecké školy, pedagogické fakulty a pod.

8.    Seminář a cvičení z biologie – BiS

  • rozšiřování a procvičování učiva (fylogeneze organismů, orgánových soustav – živočichů i člověka)
  • základní metabolické děje, řešení příkladů z genetiky organismů
  • práce s odbornou literaturou, na PC, využití Internetu, příprava na přij. zkoušky na VŠ
  • získávání dovedností a návyků v různých metodách praktických cvičení

9.    Psaní na PC (Metodou – ZAV)

  • zvládnutí klávesnice, možnost i výuky doma (využití programu ZAV ve škole zdarma)
  • získání dovednosti psaní na klávesnici všemi deseti
  • základní seznámení s normou ČSN 01 6910 (životopis, žádost, korespondence)

10. Dějepisný seminář – DS

  • práce s historickým dokumentem
  • náboženské systémy, mytologie
  • vybrané kapitoly z dějin středověku a novověku
  • dějiny hospodářství, techniky, historický zeměpis
  • vybrané kapitoly z dějin 20. stol., prognózy pro 21. stol.

11. Konverzace v německém jazyce – NK

  • rozšiřování slovní zásoby a zdokonalení řečových dovedností
  • cvičení sluchové paměti, reprodukce slyšených textů
  • čtení a rozbor úryvků z literárních děl, prohlubování znalostí reálií německy mluvicích zemí
  • práce s časopisy, velké osobnosti německé a rakouské kultury
  • diskuse k aktuálním politickým tématům
  • korespondence úřední, navazování osobních kontaktů
  • využití Internetu, spolupráce s partnerskou školou
  • příprava k maturitní zkoušce, aplikace vědomostí k aktivnímu užití v praxi

12. Konverzace v anglickém jazyce – AK

  • prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
  • rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
  • aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
  • reálie anglicky mluvících zemí
  • přehled historie anglické a americké literatury, četba úryvků v originále
  • četba anglicky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
  • získání základních znalostí o kultuře a životním stylu v anglicky mluvících zemích
  • sestavení souvislého písemného a ústního sdělení k aktuálním událostem a dané tematice v různých formách
  • upevnění a automatizace výslovnostních návyků

13. Konverzace ve španělském jazyce – ŠK

  • prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
  • rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
  • aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
  • reálie španělsky mluvících zemí
  • četba španělsky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
  • získání základních znalostí o kultuře a životním stylu ve španělsky mluvících zemích
  • upevnění a automatizace výslovnostních návyků

14. Konverzace v ruském jazyce – RK

  • upevnění znalostí písemné i tištěné azbuky, plynulého čtení a psaní
  • psaní na ruské klávesnici
  • gramatika v rozsahu učebnice Klass (1. – 3. díl)
  • témata: osobní charakteristika, bydlení, škola, obchody, stravování, kultura a umění, Moskva, Petrohrad

15. Seminář z deskriptivní geometrie – DgS

  • seminář je velmi vhodný pro budoucí studenty technických oborů – stroj. fakulty, architektury apod.
  • základní zobrazovací metody – kótované promítání, Mongeovo promítání, pravoúhlá axonometrie, kosoúhlé promítání
  • určování vzájemných poloh bodů, přímek a rovin
  • konstrukce kuželoseček
  • zobrazování jehlanu, hranolu, oblých těles (koule, válec, kužel) a jejich řezy

16. Základy projektového řízení a podnikání

  • Měkké manažerské dovednosti (SWOT, Brainstorming, zpětná vazba, týmová práce, time management, komunikace a vyjednávání, řešení problémů a konfliktů)
  • Základy projektového řízení
  • Základy podnikání (právní úprava, daně a účetnictví, ekonomika obchodu, personalistika)
  • Řízení podnikatelských plánů a projektů (LogFrame, harmonogram, rozpočet)
  • Analýzy (trhu, cílových skupin, konkurence, finanční, rizik)
  • Marketing

17. Seminář 3D grafiky

  • matematický model scény, vrcholy, hrany a plochy, primitivní tělesa a jejich transformace
  • fyzická transformace objektu, úpravy objektu pomocí modifikátorů
  • použití polí objektů, frames ap. jako řešení opakujících se objektů (sloupořadí, žaluzie, řetěz, zip…)
  • materiály – fyzikální vlastnosti povrchu a jejich reprezentace pomocí shaderů, fyzická reprezentace plasticity versus použití bump map
  • světla a jejich použití ve scéně
  • kamery a jejich vlastnosti, typ kamery, nastavení optiky, zaostření a hloubka ostrosti
  • rendering – renderovací engine, nastavení renderingu, řešení běžných chyb renderingu
  • jednoduchá animace na základě klíčových snímků
  • případné další rozšiřujcí učivo
  • inverzní kinematika (spojení objektů, kostra objektu…)
  • použití částicových vlastností materiálů (vlasy, srst, tráva, déšť…)
  • reálná fyzika ve 3D modelování – gravitace, materiálové vlastnosti (látka, dým, kapalina…)

18. Seminář a cvičení z molekulární biologie a genetiky

  • Opakování a prohlubování učiva z molekulární biologie a genetiky
  • Řešení příkladů z genetiky
  • Dovednosti a znalosti vhodné ke studiu na přírodovědeckých a lékařských fakultách

Žáci tříd 2. A, 2. B, 6. A8

V souladu s učebním plánem gymnázia si povinně zvolíte dva předměty, které budete navštěvovat ve třetím (sedmém) a čtvrtém (osmém) ročníku. Jedná se o dvouleté předměty, které jsou ve třetím (sedmém) ročníku dvouhodinové, ve čtvrtém (osmém) ročníku tříhodinové.

Ve čtvrtém (osmém) ročníku přibudou další dva volitelné předměty, jejichž volbu provedete v příštím školním roce. Volba těchto předmětů úzce souvisí s předměty, ze kterých budete maturovat a také s volbou vysokoškolského studia.

Obsahem profilové části maturitní zkoušky z předmětů - (matematika, fyzika, chemie, biologie, základy spol. věd, dějepis, zeměpis, programování a další cizí jazyk) je určitá část učiva příslušných volitelných předmětů. Proto důrazně doporučujeme návštěvu odpovídajícího volitelného předmětu, chcete-li z některého z těchto předmětů maturovat.

Součástí volitelných předmětů je vypracování a obhájení seminární práce.

K volbě seminářů z následující nabídky přistupujte zodpovědně! Případné změny seminářů budou možné pouze ve výjimečných a odůvodněných případech!

O požadavcích k přijímacím zkouškám na VŠ se můžete informovat u výchovného poradce.

Termín odevzdání přihlášek: 2. února 2017 (přihlášku obdržíte během ledna)

Předkládáme Vám stručnou charakteristiku volitelných předmětů, ze kterých můžete vybírat

1.    Seminář a cvičení z matematiky – MS

  • cílem výuky je zdokonalení přípravy a znalostí nutných pro studium na vysokých školách přírodovědného, technického a ekonomického směru
  • kromě zopakování a prohloubení znalostí z učiva 1. a 2. ročníku rozšiřuje učivo povinného předmětu matematika o nové části, např. maticový počet, diferenciální a integrální počet aj.
  • i některá z dalších témat semináře (např. analytická geometrie v prostoru) jsou součástí profilové zkoušky z matematiky a témat k přijímacím zkouškám na vybrané VŠ

2.    Seminář a cvičení z fyziky – FS

  • cílem semináře je příprava k maturitě, prohloubení znalostí středoškolské fyziky s důrazem na vzájemnou souvislost různých oblastí fyziky a příbuzných oborů
  • příprava k přijímacím zkouškám na VŠ
  • řešení složitějších fyzikálních úloh, vypracování testů podobných testům na VŠ
  • získávání odborných informací na Internetu

3.    Seminář a cvičení z chemie – ChS

  • prohloubení a procvičování učiva z chemie obecné, anorganické, organické, analytické a biochemie
  • práce s odbornou a cizojazyčnou literaturou
  • práce na PC, informace z Internetu
  • příprava na maturitní zkoušku a přijímací zkoušky na VŠ
  • praktické dovednosti v chemické laboratoři

4.    Seminář a cvičení z biologie – BiS

  • rozšiřování a procvičování učiva (fylogeneze organismů, orgánových soustav – živočichů i člověka)
  • základní metabolické děje
  • řešení příkladů z genetiky organismů
  • práce s odbornou literaturou, na PC, využití Internetu
  • příprava k maturitě a na přij. zkoušky na VŠ
  • získávání dovedností a návyků v různých metodách praktických cvičení

5.    Informačně technologický základ – ITZ (k nové maturitní zkoušce)

  • moderní programovací techniky
  • Databázové aplikace   – základní pojmy a principy databázové aplikace a jejího použití
    - ovládání databázové aplikace
    - databáze a jejich použití při tvorbě aplikací
  • Informace a informační zdroje – práce s informacemi; informace a metainformace
    - druhy informačních zdrojů; relevance a kvalita informačních zdrojů
    - etické a právní normy při práci s informacemi, ochrana autorských práv
    - ergonomie a hygiena práce s PC, ICT pro osoby s handicapem
  • Hardware   – komponenty počítače a jejich funkce, digitální záznam informací
    - periferní zařízení
    - práce s počítačem a periferními zařízeními
    - využití počítače v propojení s dalšími zařízeními (digitální fotoaparát, mobil apod.)
  • Software    – principy operačních systémů
    - práce v operačním systému
    - práce s daty
    - druhy operačních systémů, aplikační programy a jejich typy
    - programovací jazyky
    - bezpečnostní pravidla při používání počítače (aktualizace operačního systému
    a aplikací, ochrana proti virům apod.)
  • Počítačové sítě – orientace v principech, možnostech a praktickém využití počítačových sítí a sítí GSM
    - internet, komunikace, automatická aktualizace, antivirové zabezpečení

6.    Společenskovědní seminář – SvS

  • navazuje na učivo předmětu základy spol. věd, rozšiřuje znalosti a praktické dovednosti v jednotlivých společenských vědách
  • v prvním roce se zaměřuje na ekonomii, psychologii, sociologii, logiku, ve druhém roce na filosofii, právo a politologii
  • náplň jedné čtvrtiny hodin mohou ovlivnit žáci
  • mezi základní prostředky bude patřit práce s rozmanitými texty, testy, ankety, soutěže, logická cvičení, besedy a diskuse

7.    Dějepisný seminář – DS

  • v prvním roce – práce s historickým dokumentem, regionální historie,Valašsko, Rožnovsko
  • náboženské systémy, mytologie
  • vybrané kapitoly z dějin středověku a novověku
  • ve druhém roce – dějiny kultury, hospodářství, techniky, historický zeměpis
  • vybrané kapitoly z dějin 20. stol., prognózy pro 21. stol.
  • rozbor aktuálních problémů, výročí, exkurze

8.    Seminář z geografie a geologie – GeS

  • tematická návaznost na předmět Geografie a geologie, prohloubení znalostí a především praktických dovedností a souvislostí mezi fyzickou, humánní (socioekonomickou) a regionální geografií
  • praktická příprava nejen k maturitě, ale hlavně k přijímacím zkouškám a k samotnému studiu na vysokých školách geografického, kartografického a ekonomického zaměření či ke studiu na fakultách sociálních věd (žurnalistika, politologie, mezinárodní vztahy, místní a regionální správa a rozvoj, environmentální studia ad.); všeobecný přírodní, kulturní a politický přehled
  • vybrané kapitoly jsou koncipovány na základě budoucích potřeb studentů semináře (student aktivně ovlivňuje jeho skladbu)
  • samostatná práce s odbornou literaturou, atlasy a zejména s internetovými zdroji, datovými a mapovými podklady (světové geografické databáze, Český statistický úřad, veřejné mapové portály aj.), analýza a interpretace dat v souvislostech, aktivní řešení problémů
  • praktická kartografie – GIS, dálkový průzkum Země, tvorba map
  • týdenní aplikované terénní cvičení (společně s BiS)
  • využití obrázků, schémat, grafů; dokumentů, studentských referátů, moderované diskuse; aktivní obhajoba seminární práce vs. její oponentura

9.    Seminář z deskriptivní geometrie – DgS

  • seminář je velmi vhodný pro budoucí studenty technických oborů – stroj. fakulty, architektury apod.
  • základní zobrazovací metody – kótované promítání, Mongeovo promítání, pravoúhlá axonometrie, kosoúhlé promítání
  • určování vzájemných poloh bodů, přímek a rovin
  • konstrukce kuželoseček
  • zobrazování jehlanu, hranolu, oblých těles (koule, válec, kužel) a jejich řezy

10. Seminář z latiny – LaS

  • základy latinského tvarosloví – konjugace, deklinace substantiv a adjektiv, stupňování přídavných jmen – číslovky, základní, řadové, příslovce
  • základní vazby: akusativ s infinitivem, nominativ s infinitivem
  • výklad antické kultury a vzdělanosti, používání cizích slov
  • římské reálie, běžné latinské výroky

11. Konverzace v anglickém jazyce – AK

  • prohlubování komunikativních schopností v oblastech společenského styku a oblastech každodenního života
  • rozšíření slovní zásoby v návaznosti na probíraná témata
  • aplikace osvojených gramatických struktur v běžných komunikačních situacích
  • reálie anglicky mluvících zemí
  • přehled historie anglické a americké literatury, četba úryvků v originále
  • četba anglicky psaných textů z časopisů a novin v návaznosti na probíraná témata a aktuální události a jejich reprodukce
  • získání základních znalostí o kultuře a životním stylu v anglicky mluvících zemích
  • sestavení souvislého písemného a ústního sdělení k aktuálním událostem a dané tematice v různých formách
  • upevnění a automatizace výslovnostních návyků

Komentáře nejsou povoleny.